Kröger AGROLINER pótkocsi

Magasabb szintű technika, jobb minőség – Kröger AGROLINER pótkocsik

Miközben a gazdák többsége nagy gondot fordít arra, hogy minél kevesebb szemveszteséggel dolgozó kombájnt birtokoljon, a szállítás kérdését hajlamosak elbagatellizálni. Pedig a termény legnagyobb hányada a telepre, raktárba történő beszállításkor hullik el, így egy jól tömített, megbízható és kiforrott, prémiumminőségű pótkocsinak óriási a jelentősége.

A német pótkocsipiac erős szereplőjének számító Kröger 2018-ban kezdte meg termékei magyarországi forgalmazását. Az AGROLINER néven futó mezőgazdasági szortimentben a két- és háromtengelyes, forgózsámolyos változatoktól a teknős billencseseken, letolókocsikon és bálaszállítókon át a dollykig minden megtalálható, amire a gazdáknak szükségük lehet. A minőségről sok mindent elárul, hogy a Krone LVD, Németország legnagyobb John Deere-kereskedője kizárólag a Kröger AGROLINER pótkocsikat forgalmazza odahaza. Nálunk most folyik a piac kiépítése, és – mint Fazekas Sándor kelet-európai gyári képviselőtől megtudtuk – jelenleg a teknős billencsek és a trágyaszóró adapterrel ellátott letolókocsik számítanak a legkelendőbbeknek. Ugyanakkor sikerült piacképes árat kialakítaniuk a magyarországi forgalmazó Agro-Tipp Kft.-vel a 18 tonnás (kéttengelyes), illetve a 24 tonnás (háromtengelyes) forgózsámolyos pótkocsiknak is, így ezek is hamar népszerűvé válhatnak hazánkban.

A 18 tonnás forgózsámolyos pótkocsiknál nem zárt szelvényből, hanem dupla T szelvényekből készül az alváz, hogy hajlékony legyen. Mivel az összes kerék folyamatosan érinti a földet, nem alakulnak ki hajszálrepedések az alvázon. Sokat jelent az is, hogy az oldalfalak a plató mellé csukódnak, így a felépítmény szabadon mozoghat. A Kröger AGROLINER pótkocsikkal magasabb szintű technikát, jobb minőséget kap a vevő” – emelte ki Fazekas Sándor.

Az AgrárUniónak lehetősége nyílt arra, hogy január közepén há­­rom hazai gazdával is beszélhessen a termékekkel kapcsolatos tapasztala­taik­ról. A Fejér megyei Besnyőn ifjabb Pálmüller Béla, az Eri­­­­­­­­­geron 1949 Kft. nö­vénytermesztési ágazatvezetője állt rendelkezésünkre. A cég a hajdani termelőszövetkezetből alakult át, amely három falu gazdálkodását fogta össze a rendszerváltás idejéig. Jelenleg az 1500 hektárnyi saját föld művelése mellett 300-350 hektáron folytatnak bérmunkát, és 58 főt foglalkoztatnak. A 27-38 aranykoronás, középkötött talajokon repcét, búzát, tavaszi árpát, napraforgót és kukoricát termesztenek, de van egy kis lucerna és silókukorica is, tömegtakarmányként a 200 egyedes tehenészetnek. A gondot a kevés víz jelenti, hiszen a Bakony és Vértes közötti Móri-árok „elfújja” tőlük az esőt. A besnyőiek a gazdaság modernizálása során kerültek kapcsolatba az Agro-Tipp Kft.-vel, ugyanis onnan szerezték be a Case IH traktoraikat. Egy alkalommal meghívást kaptak tőlük egy szlová-­kiai bemutatóra, ahol meg­ismerhették a Kröger AGROLINER termékeket. „Kapóra jött ez nekünk, mert éppen akkor terveztük egy nagyobb letolókocsi beszerzését. Úgy gondoltuk, sokat segíthetne a betakarítás ütemezésében, de a trágyaszóró adapternek is jó hasznát vettük volna” – mondta ifjabb Pálmüller Béla. Így jutottak el 2020-ban egy trágya­szóró adapterrel felszerelt TAW 30-as letolóko­csi megvásárlásáig, amelyet a nyáron maghordásra, ősszel pe­­dig mintegy 50 hektáron a szerves trágya kijuttatására használtak. Az 50 köbméteres pótkocsi 10 méteres platókapacitással rendelkezik, és rengeteg extrával felszerelt. A hidraulikus rugózás előnye, hogy az első tengely rakottan is emelhető, de opcióként a letolókocsira került a hidraulikusan rugózott vonórúd, valamint a trágyaszóró adapter hajtásához szükséges kardánkiépítés is. A Kröger AGROLINER kínálatában a TAW 30-as a legnagyobb változat, de létezik belőle kéttengelyes, 30 és 35 köbméteres, illetve háromtengelyes, 40 és 50 köbméteres verzió is (az összes letolókocsira rászerelhető a trágyaszóró adapter).

2 Fazekas Rikkert PalmullerFazekas Sándor gyári képviselő (balról), Rikkert Zsolt ügyvezető és ifj. Pálmüller Béla növénytermesztési ágazatvezető

„Nagyon nagy ez a kocsi, és az is tetszik benne, hogy a három tengely külön rugózással van ellátva, ami hihetetlenül stabillá teszi. A szerelvény gond nélkül megy át olyan barázdákon, amelyeket átlépni is nehéz” – összegezte elége­detten ifjabb Pálmüller Béla. Besnyőn a letolókocsit egy 340-es Case IH Magnummal vontatják, bár kisebb traktor is elbírná. Könnyű manőverezést tesznek lehetővé az opciós kényszerkormányzott tengelyek, ezek egy K50-es vo­­­nófejjel kapcsolódnak az erőgéphez. A mun­­­­­kahengert egy rúd mozgatja, amely hid­­­­­raulika segítségével fordítja el a kerekeket (ezeknek a fordulási szöge is beállítható). „A pótkocsi a következő munkát a tö­megtakarmány szenázsolásánál kapja majd. Szeretik a silózósok, öröm ilyen eszközt rakni, mert könnyű beletalálni” – mondta a növénytermesztési ágazatvezető.

 1 Besnyo

A letolókocsiknál a tolófal, a tolópadló és a fix padló már alapból rozsdamentes acélból van, az oldalfal pedig egy összefüggő lemezből áll. A hidraulikus BPW futómű szintén prémiumminőséget képvisel. A letolás mindig két fázisban történik, hogy a rendszer ne vegyen el sok olajat a traktortól, illetve az anyag ne feszítse nagy erővel az oldalfalat. Előbb együtt elindul a tolópadló és a tolófal, majd amikor a tolópadló eléri a kocsi végét, akkor a tolófal letolja a maradékot is. A pótkocsi opcionálisan kézi tekerős ponyvával látható el, vagy hálós hidraulikus tetővel, amely megakadályozza a siló lehullását. A fejlesztések révén immár tolásszabályzó rendszer is elérhető: ha sok trágya érkezik egyszerre, és megakadna a szóróhenger, akkor a tolás egy pillanatra automatikusan megáll, ezt a kezelő észre sem veszi.

Az időmegtakarítás a hatékonyság és a nagyobb profit kulcsa.

A Duna menti „országjárásra” velünk tartott Rikkert Zsolt, a ma­­­­gyarországi szervizről és alkatrészellátásról gondoskodó Agro-Tipp Kft. ügyvezetője is. Elmondása szerint 2019-ben a legmegfelelőbb időpontban érte őket a Kröger megkeresése, ugyanis – egyebek mellett – éppen olyan szállítóeszközöket kerestek a portfóliójukba, amelyek idehaza még nem voltak elérhetőek, ugyanakkor prémiumminőségűek, így jól illeszkednek az általuk forgalmazott Steyr és Case IH traktorokhoz. Az öregcsertői (Bács-Kiskun me­­­­­gyei) Vadas-Agro Kft. viszont a John De­­ere erőgépeihez ke­­resett megfelelő pótkocsikat, eze­­­ket szintén a Kröger AGROLINER termékei­ben találta meg. A tu­­­­­­­­­­­­lajdonosok, Vadas Fe­­­renc és felesége, Va­­­dasné Velker Magdolna a solti Borbély István révén döntöttek két darab MUK 303-as kéttengelyes teknős billencs megvá­­sár­­­­­­­­­lása mel­­­­lett.

9 Orecsero Vadas hazasparVadas Ferenc és Vadasné Velker Magdolna

„Ami­­­­­­­­kor meg­­­­­láttuk, hogy milyen óriási, a leg­­­­­első gon­­­­do­la­tunk az volt, hogy mi a csudának ez nekünk – emlékezett vissza a feleség. – De az­­­­­­tán elkészült a 15 t/h kapacitású szárítóberendezésünk, illetve a 10 ezer ton­­nás si­­­­lótároló tér, és immár a szállítás lett szűk keresztmetszet, azt kellett hatékonyabbá tennünk.” A családi cég 4 hektárnyi bérelt földdel indult az 1990-es évek elején, és ma már 800 hektárt művelnek.

 6 Oregcserto

Hagyományos szán­­­­tóföldi nö­vénykultúrákkal foglalkoznak (kalászo­sok, repce, napra­forgó, kukorica), bérmunkát viszont rit­­­­­­kán vállalnak, mert – mint mondják – a szolgáltatási díjak megrekedtek a 2000-es évek eleji szinten, mi­­­­közben a gépbe­ru­­­­­­házási költségek az egekbe emelkedtek. A 2020 augusztusá­­­­ban érkezett MUK 303-as tek­nős billencseknek azon­­ban így is bőven akad dolguk. Ta­valy még csak a nap­­­­­raforgó és kukorica betakarításánál tudták őket használni, idén azonban a repcénél és búzánál is. A pótkocsik 220 cm magas, egy lemezből készített oldalfallal, va­­­­­­­­­­lamint hidraulikus ru­­­­­­­­gózással rendelkez­nek, illetve 620-as Mic­­­­helin abroncsokkal van­­­nak felszerelve (lehetne 710-es is, de Öregcsertőn azzal nem férne rá a hídmérlegre). „Előbb nem akartunk hidraulikusan rugózott vonórudat, de aztán csak kértünk rá azt is. Hihetetlen, mennyivel jobb egy merev rugózásnál, sokkal hatékonyabban tompítja a traktorra ható erőket, és a gyors közúti haladásnál sem lökdösi a gépet” – magyarázta Vadas Ferenc. A pony­vával, kényszerkormányzással felszerelt pótkocsira a Krö­­ger 2 év teljes körű garanciát ad, míg a hátsó ajtó gumitömí­­­tésének 5 év a szavatossága. „Akár fürödni is lehetne benne, ebből a víz sem folyik ki” – erősítette meg a házigazda.

A szállítás lett a szűk kereszmetszet.

A 345 és 370 LE-s John Deere 8000-es traktorok talán kicsit túlméretezettek a pótkocsikhoz, ám fontos előnyt je­lent, hogy így be tudnak velük járni a tarlóra. Vadas Ferenc a beszerzésük előtt mindent alaposan átgondolt, szó szerint percre kiszámolta, milyen időbeli (és ezáltal anyagi) megtakarítás érhető el általuk – a kisebb talajtaposásról nem is beszélve. A tulajdonos tapasztalata szerint naponta 4-5 hektárral több kukoricát le tudnak vágni a „flottabbul” menő kombájnürítés miatt, de a praktikus hátrafelé billentés révén a telephelyi ürítés is 3,5 perc alatt lezajlik, miközben a kezelőnek ki sem kell szállnia (a hátsó ajtó leponyvázva is nyí­­­­­­lik). A pótkocsi így biztosan visszaér az aratás helyszínére, nem kell várnia rá a nagy teljesítményű John Deere S670-es kombájnnak, márpedig az időmegtakarítás a hatékonyság és a nagyobb profit kulcsa. Így látja ezt a solti (Bács-Kiskun megyei) Borbély István is, aki a Duna partján irányítja családi gazdaságukat. Összesen 1300 hektárnyi saját földet és bérleményt művelnek, amiből 500 hektárt öntözni is tudnak, így ott zöldborsót, csemegekukoricát, takarmánykukoricát termesztenek, de van egy 150 egyedes húsmarhaállományuk is. Az őszi betakarítás gyakran okoz gondot számukra a mélyen fekvő, belvizes területeken, de a két MUK 303-as kéttengelyes teknős billencs beszerzése óta valamivel könnyebb lett a dolguk. A gördülékenyebb lo­­gisztikához ők a Kröger német­or­szági gyári raktárából tudtak szerezni két alig használt (2013-as és 2014-es évjáratú) pótkocsit, hidraulikus rugózással, ta­­lajkormányzással, pony­­­­vá­val felszerelve. A cu­korrépá­tól a silón át a gabonáig sok min­­­dent szállítanak ve­­­lük, alkalman­ként földet is. „Húzzuk őket sárban-hóban, eddig nem volt velük probléma, látszik, hogy olyanok tervezték, akik értenek hozzá” – mondta Borbély István. Mivel ezek voltak a legelső AGROLINER pótkocsik Magyarországon, még a tulajdonos Peter Kröger is ellátogatott miattuk Soltra. Borbély István szerint a sok igényes apróság teszi igazán praktikussá és megbízhatóvá a német termékeket: a festés, a hátsó ajtó nyitása, a burkolt csövek és hidraulika-munkahengerek, a belső létra és a termény beszorulását megelőző, „kilemezelt” sarkok mind hasznos megoldások. A kocsiszekrény elején visszajelzőt is találhatunk, amely révén a kezelő mindig tudja, hogy az ajtó nyitva vagy zárva van-e. Solton eddig két szezonban használták a teknős billencseket (náluk 150–200 LE-s traktorok húzzák őket), és mivel a két tan­dem mellé a csúcsszezonban jó lenne egy harmadik is, Borbély István nem zárja ki az újabb közeli beszerzést.

10 Solt Borbely IstvanBorbély István 

Megelégedéssel használja két darab MUK 402-es pótkocsiját az Agrorádóc Kft. is. A Vas megyei Rádóckölkeden működő cég ügyvezetője, Alexander Ochsenreither azért döntött a megvásárlásuk mellett, mert ezek már háromtengelyes, 50 köbméteres kivitelűek, és (a MUK 303-asokhoz hasonlóan) hidraulikus rugózással és hidraulikus rugózású vonórúddal felszereltek. Fontos előnyük, hogy hátra és oldalra billentési lehetőséggel egyaránt rendelkeznek.

 agroliner


Kröger Agroliner kelet-európai képviselet
Fazekas Sándor + 36 (20) 427-4211
E-mail: fazekas@agroliner.de
Kröger agroliner Hungary

Ha tetszett a cikk regisztráljon az AgrárUnió hírlevélre: https://www.agrarunio.hu/regisztracio

Tags: pótkocsi, Kröger, agroliner, Agro-Tipp Kft., Eri­­­­­­­­­geron 1949 Kft., Vadas-Agro Kft., Agrorádóc Kft.

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom