TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 64.203,61 Ft (tonna)
Napraforgómag: 140.553,90 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 60.021,85 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 55.089,02 Ft (tonna)
Repcemag: 159.621,06 Ft (tonna)
Full-fat szója: 210.961,02 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 653 Ft
Benzin ára: 643 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 393,76
USD: 368,76
CHF: 405,86
GBP: 459,99
Hirdetés
A márka önmagáért beszél – Az egyenletes gördülés titka: a megfelelő abroncs

A márka önmagáért beszél – Az egyenletes gördülés titka: a megfelelő abroncs

Traktorok - 2015.05.30

Az árat tekintve az alsó szegmenssel kelnek versenyre, minőségben viszont a felső kategóriához tartozó márkákat „támadják” az Alliance gumiabroncsok, amelyek előnyös tulajdonságairól az Agro-Cserkesz Kft. munkatársai is meggyőződhettek már. Mindössze egy éve használják az idehaza a Bohnenkamp s.r.o. által forgalmazott termékeket, de máris elhatározták, hogy a jövőbeni gumicseréknél lehetőség szerint mindig Alliance-ra váltanak.


Mielőtt beérnék a Nyíregyháza és Tiszavasvári közt félúton lévő Nagycserkeszre, tucatnyi tanya és tanyabokor felé próbálnak elcsábítani az út menti jelzőtáblák. Én azonban hajtok tovább rendületlenül, és az 1800 lelkes falu keleti végében könnyen rátalálok az Agro-Cserkesz Kft. telephelyére. Hajdan itt működött a régi téesz is, sőt a Google térképkeresőjén még mindig a Cserkeszi Szövetkezet felirat virít a bejárat fölött, ami nem csoda, hiszen a jelenlegi kft. megalakulását szentesítő cégbírósági bejegyzés csak 2014 februárjában született meg.

Agro_Cserkesz Kft.Tóth Mihály (56)
műszaki ágazatvezető, 
Agro-Cserkesz Kft.
nős, két gyermek édesapja

tel.: 06 (70) 35-63-334

 

 

Az első benyomások
A frissen létrejött gazdasági társaság 42 személyt foglalkoztat (90%-ban nagycserkeszieket), és zömében a tagság alkotja a tulajdonosi kört is. Ezt már Tóth Mihály műszaki ágazatvezetőtől tudom meg, aki egyike az „idegeneknek”, hiszen a közeli Kótajról jár át nap mint nap dolgozni. Mindez persze nincs kihatással a helyismeretére, nagy magabiztossággal cikázunk egyik táblától a másikig. Mivel javában dolgoznak a gépek, beszélgetni főleg a kocsiban vagy a földek szélén tudunk.

A márka önmagáért beszél – Az egyenletes gördülés titka: a megfelelő abroncs
„A kft. 1030–1040 hektárnyi bérelt területen gazdálkodik, és a talaj-előkészítéstől a vetésen és vegyszerezésen át a kombájnozásig lényegében teljes körű szolgáltatást nyújt – mondja Tóth Mihály. – Van terményszárítónk is, sőt egy brigádunk rendszeresen lakatosmunkákat is vállal. A nem túl gazdag, 15–20 aranykoronás, középkötött, illetve homokos földek nagy részén kukoricát termesztünk, de van jó pár hektár búzánk, napraforgónk, csemege kukoricánk és borsónk is. A belvíz errefelé szerencsére nem okozott nagy károkat, mezei pocokból viszont több volt a megszokottnál.”
Az Agro-Cserkesz Kft.-nél nemcsak a gazdálkodási forma új, de az Alliance gumiabroncsokkal is még csak mostanában ismerkedtek meg komolyabban. 
Az izraeli székhelyű gyártócég első termékeit 2014-ben vásárolták meg, ám annyira elégedettek vele, hogy máris eldöntötték: a jövőben mindig Alliance-ra cserélik le az elhasználódott abroncsokat. Ez pedig nem kis kiadást jelent, hiszen a kft. gépparkját MTZ 80-as és 82-es traktorok, 
3 darab 100 lóerős MTZ/Belarus erőgép, valamint egy 7810-es, egy 4755-ös és egy 8335 R-es John Deere, illetve egy Fendt Vario 360-as nagytraktor alkotják. Ezek mellett van három kombájnjuk (John Deere W650, Claas Mega 360, Claas Mega 204) és két JCB rakodógépük, de utóbbiak még csak egy-két évesek, náluk tehát egyelőre nem lesz szükség cserére.


Jól társíthatók
„Amikor tavaly elérhető árú, ugyanakkor magasabb minőségű gumit kerestünk 
a gépeinkre, az Alliance márkát ajánlották nekünk” – emlékszik vissza Tóth Mihály a kezdetekre. A termék bevált, s bár körülbelül 10%-kal drágább volt az általuk korábban használt orosz abroncsoknál, a tartóssága és egyéb jó tulajdonságai miatt a befektetés egyértelműen kifizetődőnek bizonyult. Ha nem következik be komolyabb mechanikai sérülés, akár 3-4 évig is bizton számíthatnak rájuk. 
A kft. nem feltétlenül törekszik arra, hogy komplett szetteket cseréljen le, de erre nincs is szükség, hiszen az Alliance-ok más márkákkal is jól társíthatók.
„Csak arra kell ügyelni, hogy a gumi külső, gördülési kerülete megfelelő legyen – magyarázza a műszaki ágazatvezető. – A gyárban pontosan kiszámolják az első- és hátsókerék-hajtás különbségét, valamint a méretet, s ha abroncsot cserélünk, akkor ezen értékeket figyelembe kell venni. Ha elhanyagoljuk, tönkremehet az első hajtás, a differenciálmű, vagyis nem a gumi sínyli meg a dolgot, hanem 
a gép, amelynek a javítása sokkal nagyobb költséggel jár.”


A kft. legelső beszerzése két első köpeny volt az egyik MTZ-re, amely látogatásomkor éppen a közeli szántóföldön dolgozik, így munka közben, majd álló helyzetben is szemügyre vehetjük a kerekeit.
A 360/70R24 jelzésű abroncsok még csak nem is igazán porosak, kopásnak, sérülésnek nyoma sincs rajtuk. Az eredeti gyári gumik bordái viszont már egy esztendő alatt elvesztették a magasságuk 30–40%-át (75%-os veszteségnél erősen javallott a csere), ami elsősorban annak tudható be, hogy keményebb, ridegebb anyagból készültek, így könnyebben „ledörzsölődnek”, megtöredeznek, mint 
a lágyabb, rugalmasabb Alliance produktumok.
Ezeket azért nem sportszerűtlenség összevetni az orosz gyártmánnyal, mert mindkét márka alapvetően ugyanazt az árkategóriát képviseli, minőség tekintetében viszont releváns különbségek tapasztalhatók közöttük. „Nemcsak ár-érték viszonyban, de erőátvitel szempontjából, sőt még esztétikailag is fölötte állnak az új abroncsok a régieknek” – fogalmaz Tóth Mihály, óvatosan hozzátéve, hogy mindössze egy évnyi használat után talán kissé elhamarkodottan mond ítéletet, de az eddigi pozitív benyomások a fentieket támasztják alá.

gumiabroncs

Kedvező árral
Két 600/70R30 jelzésű abroncsot a műhely falának támasztva találunk meg, ezeket ugyanis a nemrég vásárolt 8335 R-es John Deere traktorra vették ikerkeréknek, a talajnyomás csökkentése érdekében. Mivel azonban a talaj-előkészítésen már túl vannak, egyelőre nincs szükség rájuk. Egy hónapos fokozott igénybevétel után szinte újszerű állapotban vannak, még az oldalfalukon lévő „szőrök” nagy része sem kopott le. A John Deere-hoz gyárilag kapott Michelinekre ugyan nem tud rosszat mondani a műszaki ágazatvezető, ám véleménye szerint az Alliance abroncsok sem vallottak mellettük kudarcot, az árukat tekintve pedig fele-, sőt harmadannyiba kerülnek, mint a francia termékek.
A következő szettet már ismét „élesben”, egy 1025.3-as MTZ/Belaruson vizsgáljuk meg alaposabban. A gépen az összes régi abroncsot Alliance-ra cserélték tavaly, előre 360/70R24-es, hátulra pedig 460/85R34 Farm Pro II-es abroncsokat vásároltak. „A puhább anyagú gumik az ívelt bordákkal sima futást biztosítanak a traktornak. Mivel az MTZ nem rugózott fülkéjű, a vezetése is sokkal kényelmesebb lett az új abroncsoknak köszönhetően. Már nem pattog, vagyis nem lökésszerű, hanem teljesen egyenletes a gördülése” – dicséri meg az új terméket Kordován Norbert gépkezelő is. Az ő traktora talajmunkát nem igazán végez (legfeljebb néha műtrágyát szórnak ki vele), inkább közúti szállításra használják, de a gumik ott is megállták a helyüket. 400 üzemórányi használat után az első köpenyeken látszik némi bordakopás. „A telepen jó párszor meg kellett fordítani, az radírozta le egy kicsit” – magyarázza a fiatalember.


A levegőnyomás szerepe
Az abroncsok egyébként különösebb karbantartást nem igényelnek, s bár Nagycserkeszen decembertől márciusig fedett helyes pihenőre vannak ítélve, leszerelés vagy alábakolás nélkül is precízen tartják a levegőnyomást. Közúti szállításkor 1,8 barig nyomják fel, a szántóföldön viszont akár 0,8 barig is leengedik őket. „Érdemes időt szánni erre – tanácsolja Tóth Mi-
hály –, mert a szakszerű működtetés növeli az élettartamot és hatékonyabbá teszi a munkát.” Észrevétele szerint az Alliance abroncsoknak jó a sárkivetésük, az öntisztulásuk, és érezhetően kisebb a kerékcsúszás (szlip), arról viszont még nem tu-dott nyilatkozni, hogy a fogyasztásra is jó hatással vannak-e, hiszen ilyen rövid idő után még lehetetlen mérleget vonni róla. Abban viszont máris teljesen biztos, hogy gazdasági és szakmai szempontból is jó döntés volt Alliance-ra váltaniuk.




Szerző: AgrárUnió ©

Címkék:
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

A Corteva a fenntartható védelmet kereső gazdák számára ...

A növénytermesztők sikere nagyban függhet a vetőmagok megfelelő, hatékony védelmétől már a vetés pillanatában. ...