Benzingőzben született: a Deutz-Fahr
Traktorok - 2015.07.23
A német traktormárka korai története egybeesik a motorizáció hajnalával, hiszen az egyik jogelőd vállalat megszületésénél ott bábáskodott Nikolaus August Otto is, a négyütemű belső égésű motor kifejlesztője.A világ első motorgyárát 1864-ben alapította az Otto motorok atyja a mérnök, feltaláló és vállalkozó Eugen Langennel közösen. Három esztendővel később a párizsi világkiállításon aranyérmet nyertek kétütemű atmoszférikus gázmotorukkal, de az igazi nagy dobást 1876-ban hajtották végre, amikor Otto megalkotta négyütemű benzinmotorját. Ekkor a gyáruk már Köln keleti városrészében, a Rajna jobb partján lévő Deutzban működött (Deutz AG néven), s olyan kiváló mérnököket foglalkoztatott, mint Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach, a Mercedes márka későbbi megalkotói. Érdekesség, hogy a XX. század első éveiben a Deutz is megpróbálkozott az autógyártással, ám végül mégsem ez vált a fő profiljává. A kocsik konstruktőre egyébként az az Ettore Bugatti volt, akinek a neve szintén nem ismeretlen a technika iránt érdeklődők számára. Nikolaus August Otto, a Deutz társalapítója, a négyütemű benzinmotor kifejlesztője Az egymilliomodik erőgép Az I. világháború idején az akkor már 3400 munkást foglalkoztató vállalat teherautókat és lövegvontatókat készített, majd 1927-ben megszületett az első igazi (dízelüzemű) traktoruk, a mindössze 14 LE-s MTH 222. A kilenc évvel később piacra dobott „néptraktor”, az egyhengeres, vízhűtéses, 11 „lovas” motorral felszerelt F1M414 szintén nem a bődületes ereje miatt vált kedveltté, de a lényeg az, hogy rengeteget eladtak belőle. A II. világháborút az immár Klöckner-Humboldt-Deutz AG néven futó vállalat megerősödve élte túl, hiszen 1950-ben már 40 ezer motort és 10 ezer traktort állított elő.Ami a cég „másik oldalát” illeti, Johann Georg Fahr 1870-ben alapított gyára a kévekötő aratógépeivel alapozta meg hírnevét. Csupán 1938-ban gördült le a szalagról az első traktoruk, az F22-es modell, amelyet már egy 22 LE-s, kéthengeres Deutz dízelmotorral szereltek fel. A két márka egyesülésére ennek ellenére kereken három évtizedet kellett várni, a jól ismert Deutz-Fahr felirat csak 1968-ban jelent meg az erőgépeken. Tíz esztendővel később a vállalat egy új generá-ciós, valóban a korát megelőző traktorral rukkolt elő: az összkerékhajtású, szinkronváltós, kényszerkenéses rendszerű, elektrohidraulikus emelőmű-szabályzós DX modell a 80 és 200 LE közötti teljesítménykategóriában vált sikeressé.A Deutz-Fahr 1992-ben már az egy-milliomodik erőgépét gyártotta le, ám nem sokkal később komoly fordulat következett be a történetében. 1995-ben a patinás márka olasz kézbe került, és létrejött a Same-Deutz-Fahr csoport, a világ egyik vezető (tavaly 1,2 milliárd eurós forgalmú) mezőgazdasági gépgyártó vállalata, amely a névadók mellett a Lamborghini, a Hürlimann és a Grégoire termékek előállítója is egyben. Fokozatmentesen Az Agrotron széria első modelljeit 1995-ben mutatta be a Deutz-Fahr. A sorozat újdonságai közé tartozott a kényelmes és tágas vezetőfülke, valamint egy forradalmi megoldás, a rugózott első híd. A 2001-ben debütált Agrotron TTV még erre is rátett egy lapáttal, hiszen ez volt az első traktor, amelyet fokozatmentes sebességváltóval szereltek fel, vagyis képessé vált a motorteljesítmény szinte 100%-os átvitelére, és zökkenőmentes haladást biztosított. Az Agrotron modelleken is megfigyelhető, semmi mással össze nem téveszthető, jellegzetes Giugiaro-dizájn szinte csak a habot jelenti a tortán. 88 éve készült el a német gyártó első igazi traktora, az MTH 222 Szerte a világbanA bajai központú Dorker Kft. 2011-ben vált a Same-Deutz-Fahr gépek hivatalos magyarországi forgalmazójává. Az olasz-német csoporttal közösen maguk is azt vallják, hogy a gazdaságok termelékenységének növelése elsősorban a mezőgazdasági tevékenységek gépesítése révén érhető el. Ma már több mint 320 ezer Same-Deutz-Fahr gép dolgozik szerte a világban, közülük hazánkban mintegy 1500. A vállalat erőfeszítéseit nemzetközi díjak sorával ismerték el már eddig is: 2012-ben a Deutz-Fahr Agrotron 7250 TTV lett az év traktora, 2013-ban a 6-os széria és az elegáns, minden irányba jó kilátást biztosító MaxiVision fülke kapott német formatervezési díjat. S hogy a 2015-ös év se induljon rosszul, ezúttal a Deutz-Fahr 9340 TTV típust jutalmazták a tervezésért járó Arany Traktor-díjjal. Igényes harcos A csillogó feketére festett, limitált darabszámban gyártott 7250 TTV Warrior (vagyis „Harcos”) a praktikumot egyesíti a luxussal. A LED égőkkel, bőrüléssel, fekete szőnyeggel és krómozott kipufogóval felszerelt traktorra három év garanciát vállal a gyártó. A vonzó burkolat alatt dübörgő Deutz-motor teljesítménye a 263 lóerőt is elérheti, miközben az erőgép optimális fogyasztást produkál a közúton és szántóföldön egyaránt.
Amiről a talajszelvények mesélnek
Így készülj fel a mezőgazdasági pályázatokra!
Több pénzt akar keresni? Akkor ideje, hogy megtanulja az őszi ...
Új szint felállítása az automatizált betakarításban és ...
Ki mint vet… Az ágazat helyzete és kilátásai
Erdészeti támogatások 2024-ben
Kukorica gyomirtása Akris® Trióval
Budapest gazdatüntetés
„Nem kormányt akarunk buktatni, csak azt szeretnénk, ha végre ...
A KITE REVANS csomagja a kalászoskárosítók ellen!